fredag 7 juni 2013

Präriebollar, traktorer och sjuksköterskor

Känner mig ännu mer osammanhängande än vanligt så i dag blir det fragmentariskt at best. Hade i ett svagt ögonblick av självhat kombinerat med hjärndödhet inte ansökt om klämdag idag. Klockan ringde i morse och jag insåg att jag måste ta tag i mitt liv. Det var lite igenbommad westernstad över kontoret idag; bara en prärieboll som saknades. Heter det prärieboll förresten? Vet inte om det är ett riktigt ord. Tumleweed då.. En ökenväxt som släpper från marken och antar bollform. Hur som helst, om den den fick blåsa runt i korridoren lite hade den sannolikt varit anställd efter en dag eller två. Fått eget rum och allt och utklassat den kollegiala konkurrensen. Jag hade velat ha med mig präriebollen som stöd på våra personalmöten. Veckans möte var nämligen snäppet bättre än vanligt. Avtackning av chefen som byter kontor. Chefen var trots allt bra så det är bara att gratulera. Det kan inte vara lätt att försöka styra/leda/fösa + 50 får in i hage där en av gavlarna saknas. Som avslutning fick vi också besked om att ett par av tjänsterna för folk som slutat inte kommer att ersättas. Det är även två seniora medarbetare som går till sällare pensionsmarker i sommar och inte heller deras tjänster kommer att ersättas. 3...2...1... Cue drama. Kacklet var igång. Som vanligt lutade jag mig tillbaka och bevittnade det omuntra skådespelet. Det första jag tänkte på var dock följande: om ett antal tjänster inte behöver ersättas, behövdes de då från början? Svaret är sannolikt nej. I alla fall inom det privata näringslivet.

Jag fick dock stänga arbetsveckan med ett skratt genom dagens jobbavstämning med D. När jag svarade på hans samtal möttes jag av en harang könsord blandat med fan, helvete och traktorsjävel. Han låg efter en traktor på hemvägen och behövde stanna för att tanka. Traktorn också. På något sätt hann traktorn före ut från macken och låg återigen och blockerade vägen. Hatet flyttades dock till bilen som låg mellan honom och traktorn efter mackstoppet. Traktorn körde in mot vägrenen men bilen framför körde ändå inte om. Detta pågick en stund och jag följde med spänning min kära väns resa mot vansinnets brant. Efter en ansenlig stund gasar han i alla fall på och kör om både bilen framför och traktorn. Ungefär mitt i omkörningen bryter han ihop totalt då det visar sig att super-snail framför är en kollega från kontoret. En mindre kompetent sådan. Fick mig även tilldelad en historia om en annan kollega som hade skrivit ett uppmuntrande mail till en kund och börjat detta med Jättekuk! Korrekturläsning hade inte gjorts innan mailet gick iväg. Så arbetsveckan har väl inte varit helt bortkastad antar jag.

Just det, fragmentariskt var det... Hörde på nyheterna att sjuksköterskor på vissa sjukhus hade blivit erbjudna 15 000 kr för att skjuta upp sin semester två veckor. Detta på grund av underbemanning inom vården i sommar. En facklig tant var med och fördömde detta med motiveringen att "vårdpersonal behöver sin semester precis som alla andra för att kunna ladda batterierna". En riktigt gnällig och jävlig fack-röst hade hon också. Ok... För det första betyder väl inte två veckors uppskjuten semester att de inte får någon semester? För det andra är det väl ett val de har och väljer de att vänta två veckor har de 15 000 kr extra att spendera på sin semester? Jag är den första att instämma i att deras lönenivå är ett skämt och att den borde höjas med x antal tusen kr/månad. Det är dock en helt annan fråga vilket facket som vanligt inte förstår, utan istället tolkar allt som ett påhopp mot deras respektive yrkesgrupp. Bättre att sjukhusen är ännu mer underbemannade i sommar antar jag. Det finns ju en massa bra how to stitch your own wound-guider på nätet.

2 kommentarer:

  1. Jag menar, vi får se om dom försöker flytta MIN semester och jag arbetar i en stad som i stort sett stänger stadsportarna när den industrisemestern går igång. Gå på restaurang mellan mitten av juli och mitten av augusti? Lycka till! DÄR har vi en semester som är omöjlig att flytta på?!
    För om man ser det i stort så har väl Sverige i sig semestrar från mitten av juni till slutet av augusti beroende på vem man frågar. Men håller med om du vet lönehöjningar och sånt, men ser inte problemet i att flytta sin semester.

    SvaraRadera
  2. Haha, ja är det stängt så är det. Och nej, förstår inte heller problemet. Vi är så jävla bortskämda i Sverige vad det gäller sånt. Försök begära fyra veckors semester i USA t ex.

    SvaraRadera