fredag 14 juni 2013

Men för faen Hemglass...

Jag svär, Hemglass tortyrbil körde fan runt i bostadsområdet fyra timmar under eftermiddagen. Fyra timmar. De måste ha höjt decibelen med cirka 4 000 % sen jag var barn; fy för i helvete vad det lät. Jag kanske är lite skadad men det första jag tänker på är att bilen körs av en ond clown. Tänk Pennywise från Det. Först den där jävla melodin... Hypnotisk. Barnen jagar glassbilen. Pennywise retas lite och kör runt hörnet men saktar därefter in. De glassugna barnen kommer ikapp medan Pennywise kliver ur bilen. Barnen vill köpa en påse Daffy (vad annars) men då... ödleögon och huggtänder fram - schlafs! Kundkretsen har krympt.

Vad jag kan se verkar Daffy-glassen inte finnas längre. Fy fan... Daffy-glassen var kung under det sena 80-talet men duger tydligen inte åt dagens kids. Kommer ihåg för cirka 25 år sedan när glassbilen (med avsevärt mer dämpad ljudslinga) kom rullande. Då var det bara att roffa åt sig pengar och med förväntansfull blick röra på det späda barnafläsket. Det var stort. År 2013 undrar jag dock om någon ens köper glass från en...glassbil. Känns som att tiden har sprungit ifrån glassvagnen lite. Rent spontant känns det som en rätt död affärsidé. Att per bil åka runt med en liten mängd glass i bagaget för att sälja en ännu mindre mängd glass. Vad fan, bensinkostnaderna borde ju överstiga intäkterna med tanke på de alternativ vi år 2013 har tillgång till. Jag kanske har fel men logiken säger att det måste vara en front för något annat. Jag gissar på Säpo. Eller så har ryssen köpt upp Hemglass via bulvaner. Först gatecrashar de oss i mitt i natten med flygplan. Fas 1 avklarad. Sen Hemglass. Fas 2 är inledd.

Reklambladet är bara för underbart. Hemglass copy hoppade nog på uppdraget direkt efter sommarkursen på SFI. Tungt USA-influerat också: Candy Bar - det amerikanska sättet att äta glass. Och sen lite hipp som happ: räkor. Hemglass anno 1988 erbjöd i alla fall paketlösningar, det måste jag ge dem. En partypåse, lite räkor och tre miljoner Candy Bar! Fest? You bet!

2 kommentarer:

  1. Tack för ett underbart inlägg! :)
    Du skriver verkligen bra.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket, det uppskattas : )

    SvaraRadera