onsdag 2 januari 2013

Feberfrossa med hotfulla fikusar

Däckad mellan jul och nyår. Nu feberfri men lite extra livstrött. Influensaviruset från helvetet: check. Först vidrig hosta modell smärtsam. Sedan några dagars go feber avslutat med konstanta nysningar. Nattlig feberfrossa som lök på laxen? You bet, det fixar vi. Bad gud om att få dö flera gånger men han slog dövörat till och ville straffa mig som vanligt. Ingen pardon. Jag låg och kollade på min Benjaminfikus i fönstret när febern peakade häromnatten. Var helt övertygad om att den blängde hotfullt åt mitt håll. Brukar inte vara rädd för krukväxter i vanliga fall så det var lite spexigt. Skojiga saker händer tydligen där uppe när det blir lite varmt.

Vågade mig ut idag för att se om världen fortfarande existerade. Tyvärr gjorde den det. Mannen före i ICA-kön, en övervintrad hippie för dagen iklädd en röd dunjacka från Fjällräven anno 83, var tydligen upprörd över att kundkorgarna inte mötte hans höga kvalitetskrav. Intressant eftersom det såg ut som att han själv bott under en bro sedan 70-talet. Ännu märkligare var att han hade med sig vad som verkade vara ett av hans arton kärleksbarn och att hon såg relativt normal ut. Korgarna var BTW inte smutsigare än vad som är brukligt. Han ville i alla fall att kassörskan skulle ta del av hans upptäckt.

- Du, era korgar är jävligt äckliga.
- Ok
- Ja, alltså korgarna är skitäckliga. Jag tycker det är jävligt äckligt.
- Jag förstår det.

Sen var samtalet slut. Med tanke på att kassörskan mer såg ut som att hon funderade på vilka djur som bor på bondgården, var hon nog inte medveten om den underbara kommentaren hon just lagt; "Jag förstår det". Inte "ok, då skall vi se över detta direkt" eller nåt liknande. En kreativ genväg i manualen för kundbemötande men rätt så uppfriskande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar