lördag 26 januari 2013

Bilhaveri, toalettmusik, katt på vift och Donken-tards

Monday - humiliation,
Tuesday - suffocation,
Wednesday - condescension,
Thursday - is pathetic
By Friday life has killed me

Husguden sammanfattar veckan på ett vackert sätt. Uj uj vad spännande det har varit. As good as it gets? You bet. Det började med bilhaveri då min trogna följeslagare gick in i väggen och ville ta en paus från vägarna. Plats? Nettos parkering (plats för gråt). Gud har humor i alla fall, inget snack om saken. Hur som helst fick bilen stå kvar där över natten så jag skrev en ytterst deskriptiv lapp som förklarade situationen för potentiella p-lisor. Som tack för mitt besvär satt boten fint under torkarbladet när vi återvände med startkablar morgonen därpå. Veckans ros till p-fittan i Kallebäck. Tack för din medmänsklighet, you made my day. Grattis till ditt karriärval också, någon skall ju husera längst ner på arbetsmarknadens näringskedja. Inte många som vågar fylla den platsen så å samhällets vägnar saluterar jag dig.

Veckans härligheter fortsatte med att katten jag närt vid min barm sedan 12 år tillbaka beslutar sig för en långpromenad under tre dygn. Så gör han ibland för att skoja till det lite men nu var det trots allt 10-15 minus i Götet. Bra tänkt men fel årstid. Efter att ha gått runt som en idiot och letat i tre dagar föreställandes mig en stendöd cat-sicle dyker han till slut upp på förskolan mittemot. Fräsch som en nyponros och varmare än vad jag var. Orkar inte ens spekulera i vad fan han har varit...

Som en tidig avrundning på veckan vart det IKEA-besök idag. Bekantade mig dock mest med varuhusets toalett då det hände konstiga saker i tarmtrakten. Du har inte levt på riktigt förrän du sitter och skiter i ett papp-bås på IKEA till tonerna av "from this moment on" porlandes från högtalarna. Vet inte om det behövs toalettmusik överhuvudtaget men om så nu är fallet, varför detta val? Att mysa till en kärleksballad tillsammans med diarré-Berra i båset bredvid samtidigt som några polacker samspråkar vid urinoaren kändes.... sådär.

Men men, besöket på djävulsön fick en fin avrundning på gamla goa Donken i alla fall. Vi hade bland annat beställt en liten chili-dipp till festmåltiden. Mctjejen i kassan hämtade det andra i beställningen och granskar sedan beställningen igen:

- Ville du ha en chili-dipp? I så fall måste jag gå att hämta en... (Detta betydde att gå tio steg till lagret, tidsåtgång ca 1,5 minut).

- Nej, nu när du säger det ville jag ju ha en vitlöks-dipp, det var därför jag beställde en chili-dipp. Så om det blir lättare för dig så tar jag gärna en vitlöks-dipp istället. Allt för att du skall slippa ta några steg extra för att hämta det jag som kund har beställt. Jag vet att McDonalds inte har så höga krav vad det gäller IQ-nivå när de anställer. Jag tror knappast att ni gjorde Stanford Binet-testet vid intervjun men vänligen försök att nyttja några av de stackars synapskopplingar som kanske ändå finns.

Ovanstående är den korrekta responsen till Donken-tardens fråga men blev fanimej så ställd att jag istället sammanbitet väste fram: - Så gå och hämta en då...

Det fick duga. All in all, a good week.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar