torsdag 13 mars 2014

Vattenskandalen vid Hemköp

"Vattenkastning på tiggare" som vissa medier så vackert rapporterade... Skandalen vid Hemköp i Majorna, veckans mediamässiga följetong, börjar så sakteligen svalna. Synopsis ifall någon därute legat i koma: Butikschef tvättar fönster vilket resulterar i att tiggande kvinna får vatten på sig. Enligt vittnen hällde/skvätte han medvetet ner kvinnan då han var trött på att ha henne hängandes utanför butiken. Incidenten fick fart på medelsvenssons dåliga samvete och vips fanns ett uppbåd på plats med plakat i högsta högg. Jag rättfärdigar inte det faktum att (om det var det som skedde) Mr. Hemköp försökte få bort tiggaren med hjälp av en hink vatten. Är bara fascinerad över att människorna som gick i taket över händelsen uppenbarligen har mindre bryderier rörande det faktum att kvinnan sitter där från början. Hur många av deltagarna i protesttåget har i sin inre monolog klagat över att det är fullt av tiggare utanför butiken? Hur många av dem har engagerat sig i frågan bortsett från att på sin höjd skänka de växelpengar som blev över efter helghandlingen? Om någon av demonstranterna själva drev en butik, hade de välkomnat tiggeri vid entrén? Inget stimulerar köplusten som en fräsch touch av misär. Om det visade sig att 1 % av mupparna som demonstrerade gjorde det av något annat skäl än att stilla sitt dåliga samvete och/eller impa på sina aktivistpolare, skulle jag bli förvånad. Nedanstående citat från GP:

- När jag läste om det här i sociala medier blev jag asförbannad och chockad, säger Erika Jacobsson som bar en liten handskriven skylt med texten "Handla inte här!".

Chockad över det som hände eller det faktum att det finns tiggare? Blev du genuint chockad oavsett orsak utgår jag ifrån att du är nyfödd. Det hade f ö varit imponerande om skylten ej var handskriven. Specialbeställd skylt hade fan gett cred i demonstrationsgruppen.

"Edda Manga är idéhistoriker, skribent och redaktör för Feministiskt Perspektiv och den som drog igång protestmötet. Efter att ha hört om incidenten tog hon reda på mer och kom fram till ståndpunkten att det inte var någon olyckshändelse att kvinnan fick vatten på sig."

Tog reda på mer om incidenten? Hur då? Ser framför mig en deduktionsprocess av Sherlock-magnitud där Edda granskar ledtråd efter ledtråd för att nå en obestridlig slutsats.

"Det kom fantastiskt mycket fler än jag väntat mig, jag trodde det skulle komma tio personer …Det är så glädjande att civilsamhället visar solidaritet."

Solidatitet ja... Tills dess att du, efter att ha handlat ingredienserna till helgens ekologiska tacomys, ger hälften av maten till tiggaren utanför affären skall du nog inte slänga dig med begrepp som solidaritet. 

Som sagt, jag rättfärdigar inte beteendet från butiksinnehavaren. Nivån av hyckleri äcklar mig dock betydligt mer än själva händelsen.

2 kommentarer: