söndag 9 mars 2014

True Detective


Borde väl skriva om detta i min filmblogg men med tanke på att den för tillfället är lika het som min karriär får detta forum duga. Hade ju i skrivandes stund inte ens tänkt ha igång denna blogg (i folkmun kallad the original and best) så... whatever. Kände ett behov av att lyfta ämnet och tipsa allmänheten. HBO-serien True Detective är nämligen snuskigt bra, något av det bästa jag har sett i TV-serieväg.

"The lives of two detectives, Rust Cohle and Martin Hart, become entangled during a 17-year hunt for a serial killer in Louisiana"

Kort och koncis synopsis av imdb. Samtidigt rekommenderar jag er att inte ha läst så mycket om serien innan ni tar er en titt. Grymt välskrivet med imponerande skådespel från Woody Harrelson och framförallt Matthew McConaughay. Snyggt som tusan är det också. Som exempel kan sjuminuterstagningen utan klipp i slutet av avsnitt fyra nämnas. Grymt imponerande. Woody är som alltid bra men seriens stora behållning är Matthew som gör en fantastisk rolltolkning. Det är kul att se att han tagit sig an lite mer krävande roller de senaste åren. Av någon anledning har jag (nästan) alltid gillat honom. Trots kraftigt överspel och en alltför lång period av pissiga rom-coms. Trots Drakarnas Rike, en film jag borde hata men ändå har sett ett tiotal gånger. En film vars namn vittnar om en drak-bonanza men där budgeten endast räckte till en drake. Jag vet inte vilken scen i filmen som är min favorit;  Denton van Zans tårfyllda brandtal efter att kollegan blivit drakmat eller följande:



Ok, förmodligen det sista alternativet.

Hur som helst... Avsnitt åtta av TD, vilket även avslutar säsong ett sänds idag så gör som jag en vanlig arbetsdag; häll upp en whiskey och lägg all uppmärksamhet på skärm av valfri sort. Så länge den visar True Detective. Finnes på HBO:s betalkanal eller på andra mindre betalfokuserade ställen på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar