Sedan såg jag att det hängde ett diplom på väggen. Linda hade tydligen tagit en pallplats i någon baristatävling. Det gick relativt snabbt att identifiera Linda. Hon hade lite mer attityd än de andra bakom disken. Tyckte bland annat att en kund som frågade efter en sked till sin kladdkaka var jobbig. Linda suckade och gav honom en trettio cm lång och två centimeter bred kaffesked. Kunden tog en gaffel istället, vilket han glatt deklarerade. Linda himlade med ögonen och undrade sannolikt varför hon som baristadrottning skulle behöva stå ut med kundpatrasket. När man är en av galaxens bästa baristor kan det inte vara roligt att servera latte i en mullekåsa som ser ut att komma från Ö & B:s reahörna.
Det var uppenbarligen inte rätt miljö för produktion av kommande kioskvältare. Möjligen för ett kort blogginlägg men inte mer.
Det måste finnas någon dold aversion till serviceyrket inom kafébranschen för det finns banne mig ingenstans som personal tillåts vara så otrevlig och ögonrullig som inne på fik. Fyfan.
SvaraRaderaNej det är intressant det där... Söker sig folk utan servicekänsla till serviceyrken? Eller blir man sån efter en viss tid? Och är det då man kommer fram till att lansera kåsa-koppen? Som straff till kunderna...
Radera